Drömmen om egen häst

Detta kommer bli ett jävligt långt inlägg.. Men ha tålamod, för att jag tror ni egentligen vill läsa detta..
Jag tror att alla ryttare drömmer om en egen ponny eller häst. Jag gör det till exempel. Ett annat exempel är att jag har en kompis som rider och inte vill ha en häst. 
Men i vilket fall som helst.. 
Det jag egentligen vill göra, är att göra ett inlägg där jag skriver att jag tycker man ska leta efter i en häst. Och det kommer jag nu också göra. (Jag kommer skriva lite exempel på vad jag skulle vilja ha och så :3)
LETS GET STARTED

1. Ridit tillräckligt länge.
Men detta menar jag att man bör ha ridit i ca 2 år, så man vet att detta är en sak som jag inte kommer ge upp om. Jag kommer fortsätta rida och kommer inte tröttna någon tid framöver. Sen borde man vara hästkunnig och veta vad en häst behöver för att må bra.

2. Storlek på häst
Detta är en av sakerna som stör mig mest, det är personer som köper hästar som är för små eller för stora. Jag har sett många gånger små barn som rider på sina maxade D-ponnyer. Och jag har även sett långa ryttare, ridandes på små B-ponnys. Och det stör mig mer än något annat. Inse din längd och vikt. Du behöver inte skaffa en högre häst än du behöver för att ha den längre.. Man ska inte köpa en häst att växa. Samma sak som att köpa kläder som är för stora bara för att få ha kvar dom något extra år. Till exempel, jag är runt 170 cm och har väldigt långa ben. Jag ska inte ens ha en ponny. Jag ska ha en liten storhäst från 155-160cm i mankhöjd ungefär. Jag väger inte mycket så jag behöver inte någon viktbärande häst. 

3. Drömmar och mål
Hästar är underbara, och det är klart.. Jag önskar mig en egen häst för att bland annat kunna ha kul med den. Men  det är fortfarande viktigt att ha mål med sin ridning. Till exempel att kunna tävla SM i hoppning.. Eller kunna vinna en dressyrtävling. Vad det än är så är det sjukt bra motivation att fortsätta försöka när det går skit. 
Själv så är min dröm att kunna hoppa 1 meter i bana. Och att tävla i både hoppning och dressyr med en häst jag litar på. 
Och detta leder till steg nummer fyra..

4. Ta hjälp
Ta hjälp av bra tränare. Man kan inte träna hela tiden själv. Man kan tappa en del av sin erfarenhet och man lär sig i en annan takt. Det är väldigt nyttigt att få synpunkter från tränare man litar på. Till exempel, om jag kunde, skulle jag vilja träna för Elin i dressyr om jag hade egen häst. (Ägaren av GGPK's dotter) och min nuvarande ridlärare som tränare i hoppning. 

5. Temperament och nivå
Skaffa inte en häst med ett temperament ni inte klarar av.  Samma sak, skaffa inte en tävlingshäst som kostar 100.000 om du bara hoppat 60cm och ridit i 3 år. Och snälla.. Försök att inte skaffa en häst som är 'fin'.
En bra häst har ingen färg.

Det var väl allt jag tänkte på just nu. Tänkte skriva en sammanfattning på alla exempel jag gav..
Jag skulle ha en häst runt 155cm hög. 
Hästen skulle vara positiv och arbetsvillig. Någon som jag kan lita på i alla lägen. Jag skulle satsa på hoppningen, men träna dressyr lika seriöst. Jag skulle försöka rida för tränare en eller två gånger varje vecka eller varannan. Vårat mål skulle vara att hoppa en bana på 1 meter och vinna en LC i dressyr. 

Det var det. Tack om ni orkade läsa hela. Hoppas detta får er att tänka lite om att skaffa och äga en egen pålle :3
Det var väldigt rolig att skriva om det i alla fall :) HA DET SÅ BRA <333 
Redigerad av Tessan (nattstad.se/tessanshastblogg) <3 

//VICTORIA



ÄLSKAR verkligen detta inlägget!
Speciellt ''En bra häst har ingen färg.'' <3

Svar: 💗
Victoria Svensson

2014-05-15 // 18:51:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback